A 2018. októberi frissítés késéséből fakadó kellemetlenségek utolérhetik azokat a vállalatokat, akik csak most akarnak frissíteni a Windows 7 Enterprise verziójáról – aminek jövő januárban áll le a támogatása, amiről itt be is számoltunk – Windows 10-re.

Az említett frissítés csak egy hete lett elérhető a felhasználók számára, annak ellenére, hogy az eredeti megjelenése október 2-a volt.

Ahogy arról már mindenhol olvashattunk, egy bug miatt azonban, ami a felhasználói fájlokat törölte a frissítés során, a Microsoft visszahívta a frissítést minden csatornáról, és a hibajavítás után további tesztelést kezdeményezett.

A három hónapos késés miatt a szokásos fél éves ciklus helyett a felhasználók csak 3 hónapig fogják használni ezt a verziót, mielőtt frissíteniük kell az újabb, 1903-as verzióra.

Önmagában már ez is kellemetlen, de mai nagyobb probléma, hogy a késés a vállalkozások migrációját és fejlesztési terveit is megzavarhatja, aminek következtében nem csak az évi kétszeri frissítést, de a 30 hónapos támogatást is csúsztathatja.

 

A fontosabb határidők

 

A határidők összemosódása miatt a 1809-es frissítés 3 hónapos késése problémákat okozhatnak azon vállalatoknak, amelyek most vagy a közeljövőben próbálják a Windows 7-es rendszereket lecserélni lehetőleg még a Windows 7 biztonsági támogatásának megszűnése előtt, ami 2020 január 14.

A probléma az, hogy a 1809-es frissítés még nem áll készen vállalati beüzemelésre, így minden nap késés megakadályozza, hogy a rendszert lecseréljék. Vannak persze a Windows 10-nek régebbi verziói, amik megfelelnek vállalati felhasználásra, de mindegyiknek van nemkívánatos tulajdonsága.

A probléma az öregebb Windows 10 rendszerekkel egyebek mellett az, hogy hamarabb megszűnik a támogatása, mint a Windows 7-nek, vagy csak néhány hónappal utána, ami arra kényszeríti a vállalkozásokat, hogy újra frissítsenek.

A Windows 10 Enterprise 1703 támogatása idén októberben ér véget, a 1709 és 1803 támogatása jövő áprilisban és novemberben.

 

Melyik frissítéssel járunk a legjobban?

Ez azt jelenti, hogy ahol most frissítenek Windows 7-ről 10-re, és követik azt a módszert, miszerint 8 hónap a bevezetés – 4 pilot és 4 pedig a szórás –, akkor:

 

  • mivel 1703 esetén a támogatás még idén véget ér, szinte azonnal újra frissíteniük kell.

 

  • a 1709 talán egy fokkal jobb a maga 15 hónapnyi kifutási idejével, de még ez is azt jelentené, hogy mindössze 7 hónap felhasználási ideje maradna minden cégnek, aki ezt a verziót választja.

 

  • A 1803-as verzió támogatásának megszűnésének dátuma kellően messze van ahhoz, hogy a migráció gond nélkül lefusson, de az idei év 1903-as verziója csak 18 hónapnyi támogatást kapna, viszont ha a 1909-ig kitart a vállalat, az már 30 hónap támogatást fog kapni. A probléma az, hogy a 1803 és a 1909 verziók között igen kevés idő telik el.

 

  • A 1809 lett volna a tökéletes verzió az operációs rendszer cseréjére, valószínűleg a Microsoft is ezzel számolt (lásd: 30 hónapos kiterjesztett támogatás a xx09-es verziókra), de sajnos a fent említett csúszás miatt nem így alakult.

 

Ha nem késett volna a frissítés 3 hónapot, akkor a vállalatok októbertől januárig kényelmesen tesztelhették volna a rendszert. Január végén elkezdhették volna lecserélni a régi rendszereket, vélhetőleg májusig véget is ért volna a folyamat, így bő biztonsági időintervallumon belül lezajlott volna.

 

Ehelyett, a fenti bug 4 hónappal eltolta az ütemtervet.

A Microsoft a jövőben valószínűleg nagyon elővigyázatos lesz, mielőtt vállalati felhasználásra alkalmasnak ítéli a 1809-es verziót. A tesztelés és beüzemelés így akár októberig is elhúzódhat, feltéve, hogy a migráció nem akad el sehol – erre ugyanis legfeljebb 3 hónapos biztonsági időkeret áll rendelkezésre.